Studiedagen

Let’s get inspired!

Ga samen even uit de waan van de dag! Verbind, deel en laat je tijdens deze workshops/studiedag inspireren voor morgen.  Voel je passie voor het vak, vergroot je vakkennis en krijg praktische tools waar je morgen mee aan de slag kunt gaan! We starten vanuit wat er is en gaan uit van de volgende stap die jullie willen maken. In de workshop richten we ons op werkzame elementen die zorgen voor een verbetering van de onderwijspraktijk. Gericht op pedagogisch tact, vakinhoud, vakdidactiek en/of het leren van kinderen (de werking van het brein). We reflecteren op de onderwijspraktijk en delen good practices. Kortom een inspirerende, inhoudelijke workshop waar plezier, teamspirit en ontwikkelen centraal staan.

Onze workshops kunnen zich richten op breinvriendelijk onderwijs (hoe werkt het brein en hoe leren kinderen), taal & wereldoriëntatie, (begrijpend) lezen, buitenonderwijs, effectieve instructie en verwerking, toetsen, ouders, jullie missie en visie in de praktijk of …

Heb je zelf andere ideeën, dan horen we dat graag! Maak hieronder kennis met diverse onderwerpen. 

Breinleren

Hoe komt het dat de ene leerkracht de kinderen meer boeit dan de andere? Hoe ontstaat een veilig klimaat op school? Door hersenonderzoek is er steeds meer bekend over de werking van het brein. Laten we ons onderwijs afstemmen op hoe de hersenen het beste leren en FLOW ervaren! In elke workshop/studiedag zullen wij elementen van breinvriendelijke onderwijs verwerken. Gewoon omdat het werkt en leren leuk maakt.

Effectieve instructie en verwerking

Tegenwoordig is het EDI-model een veelgebruikt, wetenschappelijk bewezen instructiemodel. Maar werkt dat model voor elke instructie, voor elk vakgebied, voor elke groep en voor elk kind? Ga met ons op ontdekkingstocht en ervaar wat er allemaal mogelijk is. Vul je rugzak en leer bepalen welk instructiemodel en verwerking past bij je les, de groep en de kinderen!

 

(begrijpend) Lezen

‘Uit onderzoek blijkt dat het leesniveau van de kinderen daalt’. Moet er nu meer tijd en aandacht aan lezen worden besteed? Wij geloven niet in meer doen, maar anders doen! Graag nemen we je mee in boeiend en betekenisvol leesonderwijs. Op basis van actuele kennis en inzichten en praktijkervaringen.

Taal en wereldoriëntatie (holistisch werken)

Een lesrooster met 7 lessen per dag. Dat is niet ongebruikelijk. We willen het zo graag goed doen, dat we streven naar compleet zijn. Dat zorgt er in de praktijk echter regelmatig voor dat we van de hak op de tak springen dat we kinderen uit hun flow halen, dat we ‘haast’ hebben omdat het programma anders niet ‘af’ is. Wij hebben ervaren hoe het anders kan. Hoe je vakgebieden kunt verbinden en betekenisvol en boeiend onderwijs vorm kunt geven. Hoe je keuzes kunt maken, betrokkenheid kunt verhogen en kinderen zich ten volste kunt laten ontwikkelen.

Toetsen

Toetsen, toetsen, toetsen. Bijna elke week maken de kinderen wel een toets. Maar wat zeggen deze toetsen nou eigenlijk? Wat voor cultuur creëren we daardoor? Wat doet het met kinderen? Wij nemen je graag mee op reis in de wereld van toetsen, vergroten je kennis en laten je zien hoe je je vakmanschap in kunt zetten.